Uwaga na oszustów: dzwonią w sprawie zmiany numeru telefonu w ZUS

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega przed telefonicznymi oszustwami, w których przestępcy podszywają się pod jego pracowników. Fałszywe połączenia dotyczą rzekomej aktualizacji numeru telefonu w ZUS lub na platformie ePUAP/eZUS. Warto zachować ostrożność i nie udostępniać swoich danych.
- Klienci ZUS-u alarmują o telefonach od oszustów podszywających się pod pracowników instytucji.
- Konsultanci ZUS nigdy nie dzwonią w sprawie zmiany numeru telefonu.
- W razie wątpliwości należy skontaktować się z placówką ZUS lub Centrum Kontaktu Klientów.
W ostatnich dniach ZUS otrzymuje liczne zgłoszenia od swoich klientów, którzy odebrali połączenia od osób podszywających się pod pracowników instytucji. Fałszywi konsultanci proszą o potwierdzenie zmiany numeru telefonu w ZUS lub na ePUAP/eZUS. Jest to kolejna w tym roku próba oszustwa metodą „na pracownika ZUS-u”. Rzeczniczka prasowa ZUS województwa podlaskiego, Katarzyna Krupicka, apeluje o szczególną ostrożność, zwłaszcza wśród seniorów, i przypomina, że dane przekazywane oszustom mogą zostać wykorzystane przeciwko klientom.
ZUS podkreśla, że jego konsultanci nigdy nie dzwonią w sprawie zmiany numeru telefonu ani nie pytają o instytucje finansowe, z których korzystają klienci. Kontakt telefoniczny ze strony ZUS-u odbywa się wyłącznie w określonych sytuacjach, takich jak wezwanie na kontrolę zwolnienia lekarskiego lub prowadzenie konkretnej sprawy klienta. Pracownicy ZUS-u zawsze podają swoje imię i nazwisko oraz informują o celu rozmowy.
Aby uniknąć stania się ofiarą oszustwa, w przypadku podejrzanych telefonów zaleca się natychmiastowe przerwanie rozmowy oraz kontakt z najbliższą placówką ZUS-u lub Centrum Kontaktu Klientów pod numerem 22 560 16 00. Nie należy udostępniać żadnych danych osobowych ani numerów telefonów nieznanym osobom.
Źródło: ZUS