S19: południowa obwodnica Białegostoku ze zmienioną decyzją środowiskową
Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska utrzymał w mocy, ale częściowo zmienił decyzję środowiskową dla budowy kluczowego odcinka drogi ekspresowej S19 Choroszcz – Ploski oraz nowego fragmentu DK65. Największą zmianą jest wydłużenie mostu nad Narwią z 159 do aż 660 metrów, co ma chronić cenne siedliska doliny rzeki.
Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska ogłosił, że zmodyfikowana decyzja środowiskowa obejmuje trzy odcinki S19 o łącznej długości około 40 kilometrów oraz 14 kilometrów nowego przebiegu drogi krajowej nr 65. Najważniejszym elementem zmian jest wydłużenie mostu nad doliną Narwi w rejonie miejscowości Ploski — z pierwotnych 159 do 660 metrów.
To efekt skutecznego odwołania od wcześniejszej decyzji Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku. GDOŚ uznał, że dłuższa estakada lepiej zabezpieczy integralność doliny Narwi i umożliwi swobodną migrację zwierząt.
Ochrona unikatowej doliny
W uzasadnieniu decyzji podkreślono, że zmiana wynika z konieczności zachowania drożności międzynarodowego korytarza ekologicznego Dolina Górnej Narwi. Obszar ten jest częścią sieci Natura 2000 i uznawany za jedno z najcenniejszych siedlisk wodno-błotnych w Europie.
Nowy, 660-metrowy most krajobrazowy ma mieć 60-metrowe przęsło nurtowe i odpowiednią skrajnię pionową, by umożliwić zachowanie naturalnych warunków doliny oraz migrację zwierząt na całej jej szerokości.
Dodatkowe zmiany w projekcie
GDOŚ zmodyfikował także inne elementy decyzji środowiskowej. Nowe warunki obejmują m.in. wyłagodzenie nasypów, by poprawić warunki migracji zwierząt, monitoring drgań budynków podczas robót oraz tworzenie siedlisk zastępczych dla trzmieli i innych zapylaczy. Wprowadzono również obowiązek zagospodarowania otoczenia poprzez zakładanie łąk kwietnych.
Zmienione zapisy mają ograniczyć negatywne oddziaływanie inwestycji na środowisko i zwiększyć bezpieczeństwo ekosystemu Narwi.
Analiza zmian i dalsze kroki
Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, decyzja GDOŚ zostanie teraz przeanalizowana pod kątem technicznym i ekonomicznym. Jeśli nie wpłyną skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, dokument stanie się prawomocny.
W takim przypadku przetargi na budowę poszczególnych odcinków S19 mogłyby zostać ogłoszone jeszcze w tym roku lub na początku 2026 r. GDDKiA planuje, że do końca 2026 roku podpisze umowy w formule „Projektuj i buduj” z wykonawcami.
Długa droga do południowej obwodnicy
Proces uzyskiwania decyzji środowiskowej dla S19 Choroszcz – Ploski trwa od 2018 roku i był wielokrotnie wznawiany z powodu odwołań i wyroków sądów administracyjnych. Obecna decyzja GDOŚ jest kolejnym etapem w długiej historii starań o południową obwodnicę Białegostoku.
Droga ekspresowa S19 jest częścią międzynarodowego korytarza Via Carpatia i połączy Białystok z Lublinem i Rzeszowem. W województwie podlaskim trasa ma liczyć ok. 175 km, z czego znaczna część jest już w budowie.
Źródło: GDDKiA Białystok