Rafał Rudnicki i Agnieszka Maszkowska

Szkolne budżety partycypacyjne zdobywają popularność w Białymstoku. Uczniowie, przy wsparciu nauczycieli, decydują o wydatkowaniu środków finansowych na inicjatywy, które wzbogacają życie szkolne. Jakie efekty przynosi ten nowatorski projekt? Sprawdzamy, jak budżety uczniowskie zmieniały białostockie szkoły.
- W 21 spośród 25 szkół ponadpodstawowych w Białymstoku wdrożono szkolne budżety partycypacyjne.
- Uczniowie zgłosili ponad 130 projektów, z których najpopularniejsze dotyczyły stref relaksu i dystrybutorów wody.
- Wysoka frekwencja w głosowaniach (ponad 76%) pokazuje, że młodzież aktywnie angażuje się w proces decyzyjny.
Szkolny budżet partycypacyjny to narzędzie, które umożliwia uczniom współdecydowanie o tym, na co przeznaczone zostaną określone środki finansowe. Pomysł przeniesiony z poziomu budżetów obywatelskich został z powodzeniem wprowadzony w Białymstoku, gdzie już 21 szkół ponadpodstawowych przystąpiło do projektu. Jak podkreśla Agnieszka Maszkowska, prezes Fundacji SocLab, organizującej budżety, młodzież sama zgłasza projekty, głosuje na nie, a potem obserwuje ich realizację. Takie działanie jest nie tylko praktyczną lekcją demokracji, ale też wspiera rozwój kompetencji organizacyjnych i współpracy.
Kreatywność uczniów w centrum projektu
Efekty projektu są imponujące. W pierwszej edycji uczniowie zgłosili ponad 130 pomysłów, z których wiele dotyczyło tworzenia stref relaksu, instalacji dystrybutorów wody czy zakupów sprzętu sportowego. Jak zaznaczył Rafał Rudnicki, zastępca prezydenta Białegostoku, projekt pokazał, że młodzi ludzie doskonale wiedzą, co poprawi jakość ich codziennego funkcjonowania w szkołach. To również dowód na ich zaangażowanie: mimo krótkiego czasu na przygotowanie, uczniowie wykazali się dużą kreatywnością i odpowiedzialnością.
Lekcja demokracji na przyszłość
Projekt szkolnych budżetów partycypacyjnych nie tylko wpływa na jakość życia szkolnego, ale również przygotowuje młodych ludzi do aktywności obywatelskiej. Wysoka frekwencja w głosowaniach – sięgająca 76% – świadczy o ogromnym zainteresowaniu i chęci uczestnictwa w procesach decyzyjnych. Zarówno uczniowie, jak i nauczyciele zdobywają nowe kompetencje, a cały proces pokazuje, jak współdziałanie może przynosić korzyści całej społeczności. Budżety partycypacyjne stały się ważnym krokiem w kierunku kształtowania świadomych obywateli, gotowych do podejmowania decyzji na wyższym szczeblu w przyszłości.