Karolina Mariańska-Bruj
Dzięki wsparciu z Unii Europejskiej lokalni przedsiębiorcy coraz śmielej wchodzą na rynki zagraniczne. Podlaskie Centrum Eksportera pomaga im w internacjonalizacji działalności – od pomysłu, przez strategię, aż po podpisanie kontraktów z partnerami z drugiego końca świata.
Projekt Podlaskie Centrum Eksportera, dofinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Podlaskiego, to kompleksowe wsparcie dla małych i średnich firm z regionu, które chcą rozwinąć sprzedaż zagraniczną. W jednym miejscu przedsiębiorcy mogą otrzymać pomoc w badaniu gotowości eksportowej, wyborze kierunku ekspansji, opracowaniu strategii, a także w nawiązywaniu kontaktów biznesowych za granicą.
Jak podkreśla Karolina Mariańska-Bruj, menadżer ds. eksportu w Izbie Przemysłowo-Handlowej, celem projektu jest „internacjonalizacja i promocja gospodarcza podlaskich małych i średnich przedsiębiorstw”. – Przedsiębiorcy mogą liczyć na kompleksowe wsparcie ekspertów – od przygotowania do eksportu aż po udział w misjach gospodarczych – dodaje.
Od Japonii po Bałkany – kierunki eksportowe podlaskich firm
W ostatnich miesiącach podlascy przedsiębiorcy odwiedzili m.in. Japonię, Malezję, Singapur, Tajlandię oraz Bułgarię. W maju uczestniczyli w Światowej Wystawie Expo 2025 w Osace oraz w Polsko-Japońskim Forum Eksportowym, gdzie zaprezentowali swoje produkty i technologie.
– Japonia to czwarta gospodarka świata, a zarazem kraj o wysokich standardach jakości i ogromnym potencjale technologicznym – mówi Mariańska-Bruj. – To idealny partner dla firm z branży ekologicznej, technologicznej i innowacyjnej.
Z kolei rynki azjatyckie przyciągają firmy z sektora IT, medycyny czy kosmetyków. Azjatyckie misje gospodarcze pokazały, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa z Podlasia mogą znaleźć swoje miejsce na globalnym rynku. Nie brakuje też bliższych kierunków – Bułgaria i Serbia stały się ciekawą przestrzenią współpracy dla firm technologicznych i spożywczych.
Kompleksowa pomoc i nowe plany na przyszłość
Podlaskie Centrum Eksportera nie tylko organizuje misje zagraniczne, ale też bierze na siebie całą logistykę – od transportu i noclegów, po organizację spotkań B2B i wizyt studyjnych. Dzięki współpracy z ambasadami i instytucjami otoczenia biznesu, przedsiębiorcy mają zapewnione profesjonalne wsparcie na każdym etapie.
W planach są kolejne wyjazdy – m.in. dla branży IT, medycznej i budowlanej. Jak podkreśla Mariańska-Bruj, to sami przedsiębiorcy często wskazują najbardziej perspektywiczne kierunki. – Jesteśmy otwarci na propozycje firm. Jeśli ktoś ma pomysł i chce się rozwijać za granicą, pomożemy przygotować się do tej drogi – mówi.
Projekt Podlaskie Centrum Eksportera pokazuje, że nawet z północno-wschodniego zakątka Polski można z sukcesem zdobywać światowe rynki – wystarczy odrobina odwagi i wsparcie ekspertów.